مقالات ونتیلاتور تنفسی

ونتیلاتور پرتابل خانگی چیست؟

ونتیلاتور پرتابل خانگی

ونتیلاتور پرتابل خانگی چیست؟

میزان استفاده از ونتیلاتور پرتابل خانگی در سال‌های اخیر در کشورهای مختلف بسیار رایج شده است. اصلی ترین دلیل استفاده از ونتیلاتورها در منازل، ابتلا به اختلالات تنفسی مزمن و یا بیماری‌های عصبی می‌باشد.

با استفاده از ونتیلاتور پرتابل خانگی دیگر ضرورتی ندارد بیماربرای مدت طولانی در بیمارستان‌ها بستری شود. بنابراین در پرداخت هزینه‌های سنگین بستری شدن در بیمارستان صرفه جویی می‌شود.

در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا و مشکلات عدیده تنفسی در بین افراد، در رده‌های سنی مختلف، ظرفیت بیمارستان‌ها در سراسر جهان با کمبود مواجه است. در نتیجه بیماران برای کنترل و پیگیری‌های پزشکی به منازل خود انتقال داده می‌شوند و در منازل تجهیزات پزشکی لازم از جمله ونتیلاتور پرتابل خانگی فراهم می‌شود.

در این وضعیت، شرایط حیاتی بیمار به صورت انلاین مانیتور می‌شود و پزشکان این اطلاعات را کنترل می‌نمایند و افرادی از کادر درمان موظف هستند تا با توجه به شرایط بیمار در بازه‌های زمانی مشخص به آن‌ها سر بزنند.

در نتیجه پیشرفت‌های اخیر درعلم پزشکی بسیاری از بیماری‌های تنفسی حاد تبدیل به بیماری‌های تنفسی مزمن شده‌اند و با استفاده از تجهیزات پزشکی مثل ونتیلاتورهای پرتابل خانگی می‌توان از این بیماران در خانه مراقبت کرد.

ونتیلاتورپرتابل همچنین طیف وسیعی از روش‌های درمانی تهویه را جهت تأمین نیازهای بیمار فراهم می‌کند. این روش‌های درمانی شامل کنترل میزان حجم تنفس، کنترل فشار، پشتیبانی فشار و انواع تنفس خود به خودی می‌شود.

همراه با عملکرد آزمایشی تنفس خود به خودی، محرک جریان فوق العاده حساس، جدا سازی از ونتیلاتور را تسهیل می‌کند.

امروزه ونتیلاتور پرتابل خانگی می‌تواند فشار تنفسی و مود‌های متنوع تنفسی را تنظیم کند و همچنین در برخی از انواع ونتیلاتورهای خانگی قابلیت مانیتور علائم حیاتی بیمار نیز امکان‌پذیر است.

ونتیلاسیون پرتابل خانگی با توجه به شرایط بیمار به دو دسته کلی تقسیم می‌شود. دسته اول ونتیلاسیونی که حیات بیمار به آن بستگی دارد و دسته دوم ونتیلاسیون کمکی برای بیمار می‌باشد.

ونتیلاتور نوع اول مناسب بیمارانی است که به بیش از 16 ساعت استفاده از ونتیلاتور نیاز دارند و دسته دوم مناسب بیمارانی می‌باشند که روزانه به کمتر از 16 ساعت استفاده از ونتیلاتور نیاز دارند.

ونتیلاتورهای پرتابل خانگی به سرعت در حال پیشرفت هستند و ونتیلاتورهای جدید از حساسیت بالاتری برخوردار می‌باشند و همچنین در وزن و ابعاد کوچک تری جهت سهولت استفاده طراحی و تولید می‌شوند.

با توجه به این که دستگاه‌های ونتیلاتور پرتابل که در بازار عرضه می‌شوند از تنوع بالایی برخوردار هستند، پیشنهاد می‌شود تا امدادگران و افرادی که از دستگاه استفاده می‌کنند آگاهی لازم را در رابطه با مشخصات و نحوه استفاده از دستگاه داشته باشند تا بتوانند انتخاب مناسبی داشته باشند.

نکات مهم در زمان خرید دستگاه ونتیلاتور پرتابل خانگی

 قابلیت اندازه گیری فشار راه هوایی، نرخ تنفس و حجم دردقیقه

  • کنترل موارد FiO2، PEEP / CPAP، حجم جاری، نرخ تنفس، حساسیت و محدودیت فشار
  • اندازه‌گیری و نمایش زمان دم و زمان بازدم
  • تمام کنترل‌ها باید به وضوح قابل شناسایی باشند و عملکرد آن‌ها کاملا گویا باشد
  • کوچک و سبک باشد
  • مقاومت در برابر چرخش، سقوط و قابلیت نصب در جهات مختلف
  • داشتن باتری داخلی با قابلیت شارژدهی حداقل سه ساعت با حجم جاری و نرخ تنفس بالا

 

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *