عمومی

راهنمای خرید دستگاه کمک تنفسی

راهنمای خرید دستگاه کمک تنفسی

راهنمای خرید دستگاه کمک تنفسی

دستگاه‌‌های کمک تنفسی  به تجهیزاتی گفته می‌شود که با توجه به وضعیت عمومی بیمار به عمل تنفس و دم و بازدم در بیمارانی که از نارسایی‌‌های تنفسی و قلبی رنج می‌‌برند کمک می‌‌کند.

در واقع دستگاه کمک تنفسی به افرادی که توانایی تنفس طبیعی را مانند سایر افراد ندارند  و دچار اختلالات تنفسی هستند کمک می‌کند تا بتوانند عمل تنفس را به شکل کامل و صحیح انجام ‌دهند.

این دستگاه‌‌ها به گونه ای طراحی و تولید شده اند که اکسیژن و هوا را برای عمل تنفس و در شرایطی که به مقدار اکسیژن بیشتری نیاز باشد، به درون ریه‌ها انتقال می‌دهند و پس از آن، دی اکسید کربن را از شش‌ها خارج می‌‌کند.

از دستگاه‌های کمک تنفسی معمولا در بخش مراقبت‌‌های ویژه بیمارستان‌‌ها، اورژانس و در بخش بیهوشی اتاق‌‌های عمل استفاده می‌شود.

همچنین به دستور پزشک می‌توان از این دستگاه‌‌ها  برای بیمارانی استفاده کرد که در خانه و به مدت طولانی نگهداری و مراقبت می‌‌شوند.

وظیفه اصلی دستگاه‌ کمک تنفسی، فشرده سازی هوای محیط و انتقال آن به ریه‌های بیماراست و در صورت نیاز به دریافت اکسیژن بیشتر، عمل اکسیژن رسانی از طریق کنترل حجم، فشار، زمان تنفس و عمل دم و بازدم بیمار انجام می‌شود.

دستگاه‌های کمک تنفسی از مهم‌‌ترین تجهیزات پزشکی هستند و برای شرایط بحرانی و نیاز به اکسیژن کاربرد دارند ومی‌توانند جان بیمار را در شرایط بحرانی نجات دهند. بنابراین آشنایی با راهنمای خرید دستگاه کمک تنفسی از اهمیت بالایی برخوردار است.

انواع مختلفی از دستگاه‌‌های کمک تنفسی طراحی و تولید شده اند و هر کدام کارکرد و مشخصات خاص خود را دارند و در شرایط متفاوت بسته به نوع اختلال تنفسی کاربرد دارند.

از بین دستگاه‌های کمک تنفسی مختلف می‌توان گفت مهم‌ترین آن‌ها دستگاه اکسیژن ساز، دستگاه بای پپ، دستگاه سی پپ، اسپیرومترو و نبولایزر ونتیلاتور می‌باشد.

 

اسپیرومتر

اسپیرومتر یکی از انواع دستگاه‌‌های کمک تنفسی می‌باشد و از آن برای اندازه‌ گیری حجم هوای دم و بازدم در فرد استفاده می‌‌شود. آشنایی با نحوه عملکرد و کاربرد آن، راهنمای خرید دستگاه کمک تنفسی است.

درواقع عملکرد اصلی اسپیرومتر اندازه گیری اکسیژن هوای محیط و انتقال آن به بدن به منظور انجام سوخت‌ و ساز و همچنین دفع دی اکسید کربن حاصل از همین سوخت و ساز به خارج بدن می‌باشد.

کاربردهای دستگاه کمک تنفسی اسپیرومتر در برگیرنده فعالیت‌هایی مثل گرم و تازه کردن گازهای تنفسی، محافظت غشاء‌های سطحی در برابر برخی از عوامل مخرب موجود در محیط مانند ذرات سمی معلق در هوا، میکرو ارگانیسم‌ها، خشکی و دمای بسیار زیاد و… می‌‌باشد.

 

سیلندر اکسیژن

یکی دیگر از انواع دستگاه‌های کمک تنفسی سیلندر اکسیژن است که از این دستگاه در مواقع اضطراری برای کمک به فرد بیمار استفاده می‌‌شود.

البته استفاده از این کپسول‌‌ها به دلیل برخی خطرات ناشی از گاز اکسیژن چندان مناسب نیست.

در راستای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص راهنمای خرید دستگاه کمک تنفسی، خوب است بدانید که امروزه تکنولوژی ساخت دستگاه‌‌های مختلف تنفسی پیشرفت چشمگیری داشته است و دیگر الزام و اجباری برای استفاده و حمل این دستگاه‌ها نمی‌باشد.

معمولا سیلندر اکسیژن برای محیط خارج از منزل مناسب می‌باشد وحتی توسط کوله پشتی بیمار نیز قابل حمل است.

 

دستگاه اکسیژن ساز

در فرآیند آشنایی با راهنمای خرید دستگاه کمک تنفسی، نباید از موثرترین و مورد اعتمادترین دستگاه‌ کمک تنفسی که دستگاه اکسیژن ساز می‌‌باشد، غافل شد. این دستگاه هم در محیط  بیمارستان و هم در محیط خانه قابل استفاده می‌باشد. به همین دلیل با توجه به وضعیت آلودگی هوای شهرها، استفاده از آن برای بیمارانی که نیاز مداوم به اکسیژن دارند، بیش از پیش افزایش یافته است.

دستگاه اکسیژن ساز هوای کمپرس شده را به اکسیژن پزشکی با درجه خلوص ۹۵ درصد غلظت تبدیل می‌‌کند و جایگزین مناسبی برای کپسول‌‌های اکسیژن است زیرا نیاز به پر کردن و درد سر رفت و آمد ندارد.

در میان انواع دستگاه‌های اکسیژن ساز، اکسیژن ساز سوشیا، اکسیژن پلاس و اکساز از بهترین برندهای اکسیژن ساز ایرانی هستند.

 

دستگاه بای پپ(BIPAP)

در گام بعدی راهنمای خرید دستگاه کمک تنفسی به سراغ یکی دیگر دستگاه‌های پرکاربرد کمک تنفسی، یعنی دستگاه بای پپ می‌رویم. این دستگاه در واقع نوعی دستگاه تهویه مکانیکی برای بیماران با مشکلات ریوی مانند آپنه تنفسی یا انسداد تنفسی در هنگام خواب است.

این دستگاه سایز کوچکی دارد و وظیفه آن فشرده سازی هوای محیط و انتقال به ریه بیمار از طریق ماسک می‌باشد.

دستگاه کمک تنفسی بای پپ دو نوع فشار هوا در حالت تنفس ایجاد می‌کند و از حالت‌‌های نامنظم تنفسی در هنگام خواب جلوگیری می‌کند در نتیجه به کیفیت خواب می‌‌افزاید و شخص در حین خواب به دلیل مشکلات تنفسی بیدار نمی‌‌شود وخواب آرام و متعادل را تجربه می‌کند.

 

دستگاه سی پپ CPAP

دستگاه سی پپ (Cpap) یکی دیگر از دستگاه‌‌های کمک تنفسی اما از نوع ساده است که می‌تواند توسط بیماران با مشکلات ریوی تهیه و در مکان‌‌های مختلف استفاده شود.

نام کامل این دستگاه به معنای فشار دایمی جریان هوای مثبت است و از آن به عنوان راه‌ کاری استاندارد نام برده می‌‌شود.

هدف اصلی در استفاده از این دستگاه اختلالات خواب می‌باشد و موثرترین درمان غیر جراحی برای آپنه انسداد خوابی محسوب می‌‌شود.

این دستگاه فشار هوای ضعیفی را به راه هوایی بالایی منتقل می‌کند تا این راه‌‌ها مسدود نشوند.

در واقع دستگاه سی پپ بر خلاف بای پپ که دو فشار مختلف را ایجاد می‌کند یک فشار ثابت را برای بیمار فراهم می‌کند.

تا این‌جای کار، در کنار ضمن آشنایی با انواع مختلف دستگاه‌ها و کاربرد آن‌ها، با نیمی از آن‌چه تحت عنوان راهنمای خرید دستگاه کمک تنفسی، شما را یاری می‌کند، آشنا شدید.

 

دستگاه ونتیلاتور (Ventilator)

ونتیلاتور نوع دیگری از دستگاه‌های  کمک تنفسی می‌باشد و وظیفه تهویه مصنوعی هوا را برای بیماران به عهده دارد.

این دستگاه برای بیمارانی که به صورت موقت یا دائم دچار نارسایی‌‌های تنفسی هستند و قادر به تنفس نیستند، عمل تنفس را به طور کامل انجام می‌‌دهد.

ونتیلاتور تنفسی به صورت مکانیکی هوا را به داخل ریه‌‌ها وارد و خارج می‌کند و به نوعی بیمار را زنده نگاه می‌دارد. همچنین با کمک این دستگاه می‌‌توان با توجه به شرایط بیمار فشار، حجم و زمان تنفس را کنترل و یا محدود ساخت.

در ادامه کسب آگاهی بیشتر برای راهنمای خرید دستگاه کمک تنفسی، بهتر است با انواع ونتیلاتور هم آشنا شوید.

ونتیلاتورها  در دو نوع ثابت و پرتابل وجود دارند که از نوع ثابت آن بیشتر در بخش‌‌های مراقبت ویژه، بخش اورژانس و بیهوشی استفاده می‌شود.

در شرایطی که تجهیزات پزشکی بیمارستان محدود می‌باشد، استفاده از ونتیلاتور پرتابل برای بیماران روش ایده آلی است.

برخی از بیماران بدلیل وجود مشکلات تنفسی نیاز به استفاده دائم از ونتیلاتور دارند و ونتیلاتور پرتابل در چنین شرایطی بهترین انتخاب می‌باشد.

به طور کلی نوع پرتابل در آمبولانس و همچنین در شرایط بحرانی، مناطق صنعتی، بیمارستان صحرایی و مکان‌های امدادی بدون تجهیزات پیشرفته و همچنین در هواپیما و برای نگهداری از بیمار در منزل استفاده می‌‌شود.

 

نبولایزر

برای تکمیل راهنمای خرید دستگاه کمک تنفسی، آشنایی با نبولایزر که یکی دیگر از دستگاه‌های کمک تنفسی است، خالی از لطف نیست. کاری که نبولایزر می‌کند این است که دارو را به قسمت‌‌های مختلف دستگاه تنفس از طریق استنشاق می‌‌رساند.  این نوع درمان در وضعیت‌‌هایی مانند برونشیت و آسم شدید بسیار مؤثر است.

این دستگاه به دلیل اینکه دارو به سرعت تاثیر می‌گذارد و از تأثیر دارو بر بافت‌های دیگر بدن جلوگیری می‌شود، بسیار مورد توجه می‌‌باشد.

دستگاه نبولایزر دارو را که به صرت مایع است به شکل بخار به گردش در می‌آورد و بخار وارده به داخل ریه موجب می‌‌شود تا از تجمع ترشح‌‌ها و خلط‌‌های ریوی جلوگیری شود.

انواع دستگاه نبولایزر

پنوماتیک: این نوع نبولایزها برای انتقال فرومولاسیون‌‌هایی به کار می‌‌روند که نمی‌توان آن‌ها را از طریق اسپری با ذور منتقل کرد.  برای اینکه دارو بتواند در این نوع نبولایزر به ریه‌‌ها برسد، باید حداقل به اندازه‌های 5 تا 10 میکرون تبدیل شود.

 اولتراسونیک: در این نوع دستگاه ذرات دارو باید حدود نیم تا 2 میکرون کوچک شوند تا بتوان آن‌ها را انتقال داد. بخش‌های تشکیل دهنده این نوع نوبولایزر شامل اسیلاتور الکترونیک، مبدل اولتراسوند یا کریستال پیزوالکتریکی، محفظة کوپلینگ که معمولاً از آب پر شده، محفظة داروی نبولایزر و فن برای خروجی هوا می‌‌باشد.

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *