مقالات ونتیلاتور تنفسی

دستگاه ونتیلاتور چیست؟

دستگاه ونتیلاتور چیست؟

دستگاه ونتیلاتور چیست؟

شرط اصلی حیات همه ما، تنفس است. با این حال ممکن است بیماران، ریوی، قلبی- عروقی، بیماران مبتلا به آسم و … برای بهبود تنفس و حال عمومی نیاز به استفاده مداوم یا چندین ساعت به دستگاه تنفسی داشته باشند. در حالت نرمال و طبیعی ریه های انسان طی عملکرد طبیعی خود مقدار مشخصی اکسیژن دریافت می کند. همچنین از سلول هایی که از بدن دفاع می کنند، با حجم مشخصی از عضلات و فضای اطراف آن محافظت می کند. اما در صورتی که در شرایط مختلف و به دلیل ابتلا به بیماری های مختلف، ریه ها عملکرد طبیعی و نرمال خود را از دست دهند، دستگاه ایمنی بدن سلول های دفاعی بیشتری را به ریه گسل می کند. پس از آن رگ های اطراف ریه گشادتر شده و اکسیژن بر خلاف حالت طبیعی، وارد شش ها می شوند. در چنین شرایطی استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی، کم کاری ریه را جبران کرده و با آسان کردن جریان هوا، از خفگی بیماران ریوی جلوگیری می کند. به طور کلی می توان گفت این وسیله کمک پزشکی قدرت ریکاوری فرد پس از انجام جراحی های سخت و سنگین، مانند جراحی پیوند اعضای بدن، جراحی عمل قلب باز، و … را دارد. به گونه ای که عملا این دستگاه فرد را زنده نگه می دارد.

در گذشته بسیاری از افراد گمان می کردند، استفاده دستگاه های تولید کننده تنفس مصنوعی صرفا در بیمارستان و محیط های درمانی امکان پذیر است. در حالی که چنین نیست و امروزه با تولید دستگاه ونتیلاتور این امکان برای همه بیماران فراهم شده است. ونتیلاتور یک دستگاه است که به باعث وارد شدن هوا به داخل ریه ها شده و امکان خارج کردن راحت اکسیژن از آن را به راحتی فراهم می کند. این دستگاه برای افرادی که به صورت موقت یا دائم دچار مشکلات تنفسی شده اند، لازم و ضروری است. در این مقاله به معرفی دستگاه ونتیلاتور، انواع و کاربردهای آن به طور کامل می پردازیم.

دستگاه ونتیلاتور چیست

دستگاه ونتیلاتور چیست؟

نام دیگر دستگاه ونتیلاتور تنفسی، دستگاه تنفس مصنوعی است. این دستگاه تنفسی وظیفه شبیه سازی کردن انجام دم و بازدم تنفس را به صورت انجام عملی مکانیکی- الکترونیکی بر عهده دارد.  این دستگاه برای بهبود یا حل کردن مشکلات تنفسی بیماران مبتلا به سایر بیماری های تنفسی در بخش مراقبت های ویژه یا منزل استفاده می شود. وظیفه اصلی این دستگاه به بهبود و کمک دم و بازدم بیماران کمک ویژه ای می کند.

با توجه به تحقیقات و بررسی های انجام شده از زمان دیرین تاکنون که روی آناتومی و نوع مکانیزم بدن انجام شده، یکی از دلایل اصلی مرگ انسداد مسیر تنفس انسان است. در واقع با مسدود شدن مسیر تنفس و قطع شدن جریان هوا فرد پس از چند ثانیه جان خود را از دست می دهد. همچنین در عکس این اتفاق می توان گفت از طریق استمرار پر و خالی شدن ریه ها از هوا، فرد می تواند به زندگی خود ادامه دهد. به طور کلی ونتیلاتورها به چندین دسته مختلف و بر اساس ویژگی های مختلفی ، کاربردهای متنوعی نیز دارند. علاوه بر این، با توجه به علائم حیاتی فرد، میزان انسداد ریه، وضعیت جسمانی فرد، میزان حاد بودن بیماری و … میزان نیاز فرد بیمار برای خرید این دستگاه و استفاده از آن متفاوت است. به همین جهت ونتیلاتور تنفسی را می توان به دو دسته کلی  ونتیلاتورهای فشار منفی و فشار مثبت تقسیم کرد.

برای مشاهده و خرید انواع دستگاه ونتیلاتور اینجا کلیک کیند.

  • ونتیلاتور فشار منفی:

    برای وادار کردن شش ها جهت پر و خالی شدن هوا در داخل بدن انسان و به کار اندازی هوا در کل اندام های بدن، دو روش وجود دارد. در روش اول یا مجبور به پمپاژ کردن هوا به داخل شش ها و سپس خالی کردن آن ها هستید. در روش دوم باید از بیرون شش ها را وادار به مکش هوا به داخل بدن و ایجاد تنفس صحیح کنیم. سوال مهم این است که در روش دوم این عمل چگونه انجام می شود؟ طراحی و عملکرد ونتیلاتورهای تنفسی فشار منفی به گونه ای است که محفظه طراحی شده همه فضای قفسه سینه را پوشش می دهد و سر و گردن بیرون از آن قرار می گیرد. به همین دلیل اجازه ورود و خروج هوا به این قسمت داده نمی شود. با این تفاسیر زمانی که هوای درون این محفظه خالی می شود، به دلیل ایجاد فشار منفی روی قفسه سینه، شش ها به سمت دیواره قفسه سینه کشیده می شود. سپس شش ها از هوا پر می شوند. پس از آن با از بین رفتن فشار درون محفظه، هوای درون آن نیز خالی می شود. در اثر استمرار و تکرار این عمل، تنفس انسان شبیه سازی می شود. این نوع ونتیلاتور در مقایسه با نوع دیگر مزایای ویژه ای نیز دارد. از بهترین مزیت این محصول می توان به عدم نیاز به راه هوایی مصنوعی، قابلیت اصلاح و تنظیم به اکسیژناسیون، و عدم نیاز به شل کننده های عضلانی اشاره کرد.

  • ونتیلاتور فشار مثبت:

    در ونیتلاتورهای فشار مثبت هوای پر فشار ابتدا وارد ریه ها شده، و سپس با ایجاد فشار آلوئولی مثبتباعث اتساع قفسه سینه و تنفس سریع و آسان می شود.

دستگاه ونتیلاتور

به طور کلی ونتیلاتور بر اساس عملکرد و استفاده های مختلفی که دارند، به چندین دسته مختلف زیر تقسیم می شوند:

  • ونتیلاتور پرتابل:

    این نوع دستگاه نوعی از دستگاه ونتیلاتور است و برای افرادی که بر اثر حوادث رانندگی یا بر اثر جنگ دچار مشکلات تنفسی کوتاه مدت شده اند، مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه با سیستم هوشمندی که دارد، تغییرات فشار هوایی را حس می کند و در شرایطی که تنفس بیمار غیر ارادی باشد به صورت اتوماتیک عملکرد خود را با بیمار کنترل و هماهنگ می کند. به طور کلی این نوع ونتیلاتور به دو دسته کلی زیر تقسیم می شود که هر دو دستگاه عملکردی کاملا مشابه با یک دیگر دارند.

  • 1- ونتیلاتور پرتابل خانگی:

    یکی از کاربردی ترین تجهیزات پزشکی که طی سال های اخیر استفاده از آن در منازل هم افزایش یافته، ونتیلاتور پرتابل خانگی است. این وسیله در اکثر موارد برای بیماران مبتلا به اختلالات تنفسی مزمن، و حتی اختلالات عصبی مورد استفاده قرار می گیرد. با تهیه این محصول دیگر نیاز نیست که بیمار مدت زمان طولانی در بیمارستان برای داشتن تنفس مصنوعی بستری باشد. این دستگاه نیز قادر به کنترل و تنظیم فشار تنفسی، مودهای متنوتع تنفسی نیز هست.

  • 2- ونتیلاتور پرتابل بیمارستانی:

    در برخی موارد ضروری از جمله زمان جابه جایی بیماران در بیمارستان برای بخش های مختلف مانند زمان عکس برداری یا جراحی، ممکن است مشکلات مختلفی مانند ایست قلبی- تنفسی رخ دهد و جان بیمار به خطر افتد. در چنین شرایطی با استفاده از متصل کردن دستگاه ونتیلاتور پرتابل بیمارستانی از بروز حوادث ناگوار برای جان بیماران جلوگیری می شود.

برای مشاهده انواع دستگاه ونتیلاتور پرتابل بیمارستانی اینجا کلیک کیند.

–        دستگاه ونتیلاتور ICU  :

یکی از ضروری ترین تجهیزات هر بیمارستان، تهیه دستگاه ونتیلاتور icu است. در ادامه به ضروریت خرید این دستگاه و کاربردهای مختلف آن می پردازیم. این دستگاه به دلیل عملکرد خاص و متفاوتی که با سایر دستگاه های ونتیلاتور دارد، صرفا برای بخش های ویژه بیمارستان مورد استفاده قرار می گیرد. سایر تجهیزات مربوط به icu شامل مدل های مختلفی از دستگاه EDP است. این دستگاه نیز نوعی ونتیلاتور الکتروپنوماتیک است که ورودی های آن از هوای فشرده شده و گاز اکسیژن فشار بالا تشکیل می شود. برای مشاهده و مطالعه اطلاعات لازم در مورد دستگاه های EDP و موارد کاربرد مختلف آن می توانید از طریق سایت کاویان مدیکال دیدن کنید.

  • ونتیلاتور تنفسی کرونا:

    در شرایط کنونی و با توجه به افزایش ویروس کرونا، بر ضروریت تهیه دستگاه ونتیلاتور افزوده شده است. یکی از عوارض شایع این بیماری درگیر شدن ریه فرد و کاهش توانایی ریه در جذب اکسیژن و انتقال خون است. در چنین شرایطی نیز دستگاه ونتیلاتور تنفسی کرونا از طریق پوشاندن کامل بینی و دهان، و تغییر فشار هوا، بیمار را وادار به نفس کشیدن می کند. همچنین باعث می شود و کمک می کند که ریه ها دم و بازدم با کیفیت تری داشته باشند.

کلیه انواع دستگاه های ونتیلاتور تنفسی ذکر شده در بالا در مجموعه کاویان مدیکال با بهترین کیفیت و بر اساس استانداردهای پزشکی و جهت رفاه حال خریداران تولید می گردد. برای سفارش محصول مورد نظر نیز می توانید از کارشناسان فروش این مجموعه مشاوره های لازم را دریافت نمایید.

ونتیلاتور-icu

ونتیلاتور icu

در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ها و به ویژه در بخش icu، یکی از تجهیزات پزشکی بسیار مهم و ضروری، خرید ونتیلاتور icu است. با توجه به این که این دستگاه در سایزهای مختلف و جهت کاربری های متفاوت ساخته می شود، اما ونیتلاتور icu با دقت بسیار بیشتری کار می کند. این دستگاه از نوع ونتیلاتور ثابت است و در مواقعی که نیازی به جابه جایی بیمار نیست، از آن استفاده می شود. نحوه عملکرد این نوع دستگاه تنفس مصنوعی به گونه ای است که ابتدا میزان اکسیژن مورد نیاز برای فرد بیمار درون ریه های آن دمیده می شود. سپس با مکثی کوتاه آن را خالی می کند. طی این عملکرد اکسیژن به سایر قسمت های بدن فرد بیمار می رسد و از بروز اتفاقات ناگوار و مرگ بیمار جلوگیری می کند. این دستگاه نیز به دو صورت فشار منفی و فشار مثبت ساخته و عرضه می شود. برای تهیه این دستگاه یا سایر دستگاه های اکسیژن ساز می توانید از طریق کاویان مدیکال اقدام به خرید با کیفیت ترین نوع محصول نمایید. مدل فشار منفی این دستگاه در بیمارستان ها و برای بیمارانی با شرایط ویژه مورد استفاده قرار می گیرد. بدین صورت که کل بدن فرد به جزء سر و گردن درون یک محفظه ایزوله قرار می گیرد. سپس عضلات ریه فرد در اثر کم و زیاد شدن هوای محفظه ایزوله به صورت فیزیکی تحریک شده و از این طریق فرد بیمار به نفس کشیدن وادار می شود. با وجود این که استفاده از این دستگاه برای سلامت فرد و تنفس بهتر کمک کننده است. اما به دلیل ایزوله بودن بیمار عوارض ناشی از بی تحرکی وی باعث بروز مشکلات دیگری می شود.

در ونتیلاتور فشار مثبت، برای باز شدن راه های تنفسی بیمار، فشار تنفسی مثبت به راه های تنفسی بیمار وارد می شود. این عمل از طریق وسیله ای شبیه به ماسک روی بیمار اعمال شده با ایجاد فشار لازم نیروی نسبتا زیادی را برای باز شدن قفسه سینه و شش ها ایجاد و اعمال می کند. در این مدل دستگاه، بر خلاف روش تحریک فیزیکی ریه هوای استنشاقی مورد نیاز برای تنفس بیمار با اعمال فشار بیشتری از اتمسفر به داخل دهان و بینی فرد بیمار پمپاژ می شود. پس از چند ثانیه این فشار قطع شده و بیمار زنده می ماند. یکی از پر کاربردترین انواع دستگاه ونتیلاتور icu، فشار مثبت است. این مدل از دستگاه نیز انواع مختلفی دارد که عبارتند از ونتیلاتورهای زمان ثابت، ونتیلاتورهای فرکانس بالا، ونتیلاتورهای حجم ثابت، و ونتیلاتورهای فشار ثابت. این دستگاه ها در عملکرد با یک دیگر تفاوت های جزئی دارند که از هر یک از آن ها باید متناسب با شرایط و نیاز بیمار استفاده شود.

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *